For respondenter
Hei!
Kanskje du har sett en annonse på sosiale medier eller fått en telefon fra oss, og lurer på hvem vi er og hva vi gjør?
Respondenter rekrutterer på vegne av oppdragsgivere, både private og offentlige, deltagere til undersøkelser – som oftest fokusgrupper eller dybdeintervju. Selskapet driftes av Lars Hansen, som har mange års erfaring fra Kantar Norge, tidligere kjent som TNS Gallup og Norsk Gallup.
En fysisk fokusgruppe består av 7-8 respondenter som møter opp hos oppdragsgiver på ettermiddag/kveldstid. Respondentene sitter rundt et bord, og en møteleder styrer diskusjonen om det en ønsker å snakke om. Temaene kan variere fra mineralvann, matvarer, bilmerker, valg av bank, politikk eller annet. En fokusgruppe varer som regel i to timer, og det er enkel servering.
En digital fokusgruppe gjennomføres som et videomøte, som oftest via Teams. Her kan du delta hjemmefra, eller hvor du måtte befinne deg så lenge du kan sitte uforstyrret. I et dybdeintervju er det kun deg og oppdragsgiver som snakker sammen.
Et dybdeintervju varer normalt i 30-60 minutter. Noen ganger gjennomføres det som et fysisk møte, men vil ofte kunne gjennomføres på Teams eller annen videoplattform.
Alle som deltar i fokusgruppe eller dybdeintervju får et gavekort fra GoGift (verdi 300-1000 kr.) som takk for hjelpen, på e-post neste virkedag.
Respondenter rekrutterer respondenter primært ved bruk av sosiale medier – FaceBook, Instagram og Snapchat. De som er i målgruppen, vil få tilbud om å legge igjen navn og telefonnummer så vi kan følge opp med en kort samtale på telefon. Vi bruker det danske surveyvertøyet Enalyzer.
Noen ganger vil en kunne få beskjed at en ikke er i målgruppen. Dette kan skyldes at en jobber innen bransjer oppdragsgiver ikke ønsker, eller at en bestemt kvote i undersøkelsen er fullsatt.